2. Periodhantering

Periodöversikten kan hjälpa er att se historik för månadsbokslut. Här kan ni stänga de månader ni är klara med men också arbeta överlappande över månader om ni anser att ni inte är klara med en månad.

Ni Hanterar perioder genom att trycka på "Hantera Perioder. Se till att rätt bolag är valt.mceclip20.pngmceclip23.png

1. Här visas Redovisningsåren. Ett redovisningsår innhåller perioderna som visas i 2

När du skapar ett nytt redovisningsår (3) dyker denna ruta upp. Notera att du här kan välja att skapa redovisiningsåret för samtliga enheter (bolag) eller vissa. Det bolag du står i är förvalt. När man skapar ett nytt år föreslår Pricka autpmatisk hela nästkommande årmceclip24.png

När du vill lägga till en ny period (4) dyker denna ruta upp. Notera att du här kan välja att skapa Perioden för samtliga enheter (bolag) eller vissa (Endast de enheter som har det aktuella redovisningsåret kommer att synas). Notera även att man även kan aktivera att Fyra Ögon Principen ska gälla för perioden som ska skapas

När man skapar en ny period föreslår Pricka Bokslut automatiskt nästkommande kalendermånad.

mceclip25.png

Bredvid knappen för att lägga till en Period kan du även stänga eller öppna perioder.

Schemahantering

Schemahanteringen är en del av Periodhanteringen. Du kommer åt den genom att trycka på knappen Anpassa Schemanmceclip27.png

(1) Här kan ni välja att använda samma schema för alla enheter. 

(2) Representerar månaderna 01: Januari till 12: December. Exemplet är låst i redigeringsläget. Ni ser redigeringen på högersida. När man skapar ett nytt schema så blir texten svart istället för grön för att indikera att det inte är ett standard-schema.

(3) Här anger ni Start följt av Slut – datum. Inställningen +1 Månad kommer per automatik bli vald.

(4) Alternativ kring att få E-post.

(5) Prioritetsdatum som återfinns i kontoplanen.