1. Kontoplan

En av de absolut viktigaste bitarna i Pricka Bokslut är Kontoplanen. Kontoplanen innehåller information och begrepp som är centrala för systemet.

Viktigt att veta om kontoplanen är att den är unik för varje aktuellt bolag och aktuell period! All info om rollfördelning, periodicitet etc, sparas bara i aktuell period, och påverkar inte eller uppdaterar inte, systemet bakåt i tid.

Det finns två sätt att komma åt kontoplanen. Antingen per enhet (bolag), eller per Period. Vi inleder med att beskriva per enhet. Klicka här för "flerbolagsmetoden".

För att komma åt Kontoplanen. Välj rätt bolag och tryck på Administrera period och välj sedan Kontoplan.
Editera kontoplan

OBS: Är Administrera Period släckt, de vill säga ej klickbar? Kontrollera då så att ni har stängt perioden eller gått in i en stängd period.

Nedan syns fönstret för kontoplansinställningar. Kolumn ”Avstämningsgrupper” (1) kan innehålla ett eller flera konton, som syns i exemplet ovan ligger det alltså bara ett konto (1010) i avstämningsgruppen (1010). Man kan alltså lägga flera konton (eller kostnadsställen) i en avstämningsgrupp. Det är med andra ord en avstämningsgruppsplan vi ser.

Det finns 3 typer av mallar (2) i systemet.

Bokföring – Debet / Kredit

Bank – Bokföring / Bank

Extern – Bokföring / Reskontra

 

Valuta kan kopplas till en avstämningsgrupp (3), vi hanterar kurslistan i ett eget avsnitt.

RP(4) avser rapporteringsperiodicitet, vilket kan väljas 1=varje månad, 2=varannan månad, 3=kvartalsvis, 4=tertial, 6=halvår, 12=årsbokslut. Det går också att välja 0, vilket möjliggör att välja en helt egen periodicitet.

PL(5), innebär att man kan koppla på Prioritetsnivåer, som kan datum sättas i inställningarna för periodscheman. Det finns prioritetsnivåer från 1 till 5.

DRZB(6), är en inställning som kan avgöra om kontot/avstämningsgruppen behöver stämmas av om saldot är 0 eller inte.

(7), är en inställning som avgör om kontot/avstämningsgruppen behöver stämmas av och godkännas av olika personer. Denna inställning styrs beroende på om perioden är inställd på fyraögonprincip eller inte. Om du är osäker så ska periodinställningen kontrolleras för att se om denna inställning gäller eller inte.

CFP (8)=Kopiera underlaget automatiskt från föregående period. För att detta skall fungera måste avstämningsgruppen vara avstämd och godkänd i föregående period, när den nya perioden skapas.

Innehållet i fileterrutan (9) gör det möjligt för användarna att filtrera i Att göra - Flik vilket kan vara bekvämt om man har många olika typer av konton att stämma av.

Klassbeskrivning(10), Gruppbeskrivning(11) bör hämtas från kontoplanen i ekonomisystemet och används för rapportdesign och vid arkivering

 RL=Risknivå används ej

(12) Instruktionsknappen ger dig möjligheten att lägga in instruktioner för hur ett konto ska stämmas av, se bild nedan. Instruktionen kommer man alltså åt när kontot ska stämmas av genom att klicka på knappen ”Instruktioner” i avstämningsvyn  Inställningen görs från kontoplanshanteraren. Instruktionen kan sparas i databasen, eller på en nätverksenhet. Ladda upp filen med knapparna

(13) ”Lägg Till” gäller såväl avstämningsgrupp som konto, och det går som sagt att ha flera konton i samma avstämningsgrupp. 

Kontoplansimport från Excel

Ni kan med hjälp av en Excel fil importera in uppgifter om era konton direkt in till Pricka Bokslut. Den mallen når ni här!

Ni kan med hjälp av kommentarerna på varje rubrik få hjälp med vad som ska skrivas in i varje kolumn:

OBS: En av sidorna i mallen avser ett Exempel och är skyddat för redigering. Om ni använder mallen ovan, så måste er egen kontoplan ligga i den "första fliken" i excelfilen:

Ni kan även med knappen Exportera kontoplan


exportera er nuvarande och göra ändringarna och sedan importera kontoplanen till detta eller ett annat bolag.

Roller

Till varje kontoplan hör en rollfördelning.
En rollfördelning uppdateras kontinuerligt. Ni kan alltså därför ändra Avstämmare och Godkännare mitt i ett Bokslut.

Dessa kan antingen sättas i excelfilen:

Eller i användargränssnittet:

eller här:

 

Notera att detta är samma meny som man kommer till om man trycker på "Roller Saknas varningsknappen"

 

Flerbolagssättet:

Om ni har flera enheter kan det vara smidigt att ändra i många enheter samtidigt!

Som Admin kan man då gå in på "Inställningar"->"Hantera kontoplaner"


Nedan kan man ändra i flera bolad samtidigt. Tryck 1 för att ändra i kontoplanen.

I detta exempel vill vi ändra på Avstämningsgrupp 1010 i alla bolag.

Vi ändrar i detta fall användare som ska stämma av avstämningsgruppen:

Därefter måste ändringarna verifieras:
 

Om allt går bra blir allt väldigt grönt:

Klicka på "Uppdatera Kontoplaner" och ett meddelande kommer:

Om mot förmodan något går fel, till exempel om vi skrivit fel användarnamn på personen som ska stämma av blir det rött:

Korrigera felet och tryck "Verifiera förändringar" igen!